Raspberry Pi Pico

اطلاعاتی کامل درباره برد Raspberry Pi Pico همراه با تصویر

در این مقاله، اطلاعات کاملی درباره برد Raspberry Pi Pico همراه با تصویر مشاهده می‌کنید. رزبری پای پیکو، اولین برد خانواده رزبری پای است که بر روی آن میکروکنترلر قرار دارد.

شاید از خود بپرسید مگر بردهایی که قبلا رزبری پای تولید می‌کرد، بر روی آنها میکروکنترلر قرار نداشت؟

خب پاسخ واضح است خیر، در واقع بر روی آن بردها در واقع یک پردازنده قرار داشت و نه یک میکروکنترلر. و یک نکته جالب‌تر هم اینکه برای اولین بار است که رزبری پای تراشه خود را طراحی می‌کند، یعنی نه تنها برای اولین بار در بردهای خود از میکروکنترلر استفاده کرده است

بلکه برای اولین بار میکروکنترلر خود را طراحی و تولید می‌کند.

قضیه کمی جالب شد اجازه بدهید کمی بیشتر در این رابطه توضیح بدهم. در واقع شرکت ARM فقط پردازنده‌ها را طراحی می‌کند و لایسنس پردازنده‌هایی که طراحی کرده است را به شرکت‌های دیگر می‌فروشد و آن شرکت‌ها این پردازنده را با همان طراحی که توسط شرکت ARM انجام شد، تولید می‌کنند و یا اینکه در کنار این پردازنده ادوات دیگری قرار می‌دهند. تا تبدیل به میکروکنترلر شود و در نهایت آن را تولید می‌کنند.

کاری که قبلا رزبری پای می‌کرد این بود که حتی خودش پردازنده را هم تولید نمی‌کرد. بلکه این پردازنده توسط شرکت broadcom تولید می‌شد و رزبری پای فقط با استفاده از پردازنده broadcom، یک برد یا همان SBC را تولید و روانه بازار می‌کرد. البته ناگفته نماند که broadcom این پردازنده را به صورت اختصاصی و فقط برای رزبری پای طراحی می‌کرد.

اما اکنون رزبری پای، لایسنس هسته +Cortex – M0 که توسط ARM طراحی شده است را خریداری کرده است.

و میکروکنترلر خود را طراحی و در نهایت به مرحله‌ی تولید رسانده است. اسم میکروکنترلری که بر روی برد پیکو قرار دارد RP2040 است. این یک میکروکنترلر بسیار کوچک است که به شما امکان می‌دهد پروژه‌های سخت‌افزاری خود را با ستفاده از کد بر روی میکروکنترلر ایجاد کنید.

اطلاعات کامل درباره برد Raspberry Pi Pico همراه با تصویر

اگر با میکروکنترلرها آشنایی ندارید، بایست بدانید که این دستگاه ها به شما امکان می دهند قطعات دیگر یا سایر دستگاه ها را کنترل کنید. ممکن است فکر کنید که خُب تا قبل از اینهم با رزبری پای معمولی می توانستید این نوع کارها را انجام دهید.

بله، اما میکروکنترلرها به طور خاص برای تعامل با چیزهای دیگر طراحی شده اند. میکروکنترلرها ارزان هستند، کوچک هستند و برای مصرف انرژی بسیار کم طراحی شده‌اند. توان بسار کمی مصرف می‌کنند. و اینها ایده‌آل‌های یک سیستم نهفته است. مصرف پایین انرژی همواره برای سیستم‌های نهفته یک ترند است.  

برای جلوگیری از لحیم کاری می‌توانید پروژه خود را با بِرد بُرد شروع کنید. می‌توانید آن را با یک باتری کوچک راه‌اندازی کنید و پس از آن می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها با همان باطری کوچک به خوبی کار کند و کار کند.

برخلاف رایانه‌ها، میکروکنترلرها سیستم‌عامل‌های سنتی مثل ویندوز و لینوکس را اجرا نمی‌کنند و کد شما مستقیماً روی تراشه اجرا می شود. همانند سایر میکروکنترلرها، رزبری ‌پای پیکو (Raspberry Pi Pico) ده‌ها پایه ورودی و خروجی در کناره‌های دستگاه دارد.

این پین‌ها از آنجا که به عنوان اینترفیس با سایر اجزا عمل می کنند مهم هستند. به عنوان مثال، می توانید بین میکروکنترلر خود با یک چراغ LED ارتباط برقرار کنید. از سنسورهای مختلف داده بگیرید. برخی اطلاعات را بر روی صفحه نمایش نشان دهید. و …

اجازه بدهید کمی بیشتر هم به جزئیات برد پیکو و هم به جزئیات میکروکنترلر RP2040 بپردازیم.

برد رزبری ‌پای پیکو (Raspberry Pi Pico) به عنوان یک پلت فرم کم هزینه و در عین حال انعطاف پذیر برای میکروکنترلر RP2040 طراحی شده است.

موارد زیر از ویژگی‌های کلیدی این برد هستند:

  • میکروکنترلر RP2040 با فلش 2 مگابایت
  • پورت Micro-USB B برای تغذیه و داده (و برای برنامه ریزی مجدد فلش)
  • 40 پین ’21×51 ‘DIP
    • 26 ورودی و خروجی چند منظوره 3.3V
    • 23 تا GPIO فقط دیجیتال دارد که 3 تا از آن‌ها قابلیت ADC دارند
    • می‌توان به صورت ماژول روی سطح مونتاژ شود
  • 3 پین ARM Serial Wire Debug (SWD)
  • معماری منبع تغذیه ساده و در عین حال بسیار انعطاف پذیر
    • گزینه های مختلف برای تأمین تغذیه از طریق میکرو USB، منابع خارجی یا باتری ها
  • کیفیت بالا، هزینه کم، دسترس‌پذیری بالا
  • یک SDK جامع، مثال‌های نرم افزاری و مستندات و …

Pinout رزبری ‌پای پیکو (Raspberry Pi Pico)

اطلاعات کامل درباره برد Raspberry Pi Pico همراه با تصویر

اگر می خواهید چیزی را در رزبری ‌پای پیکو (Raspberry Pi Pico) اجرا کنید، بسیار آسان است. با استفاده از پورت micro-USB دستگاه خود را به رایانه متصل می کنید. هنگام فشار دادن دکمه، رزبری ‌پای پیکو (Raspberry Pi Pico) را راه اندازی می کنید. و این دستگاه به عنوان یک درایو خارجی در رایانه شما ظاهر می‌شود. رزبری پای پیکو قابلیت برنامه نویسی به زیان های C و C++ و میکروپایتون را دارد.

با توجه به اینکه اکثریت افراد به زبان برنامه نویسی C و C++ آگاهی دارند:

برای اولین بار استفاده از خانواده‌ی رزبری پای تجربه‌ی متفاوتی را رقم خواهد زد. برای استفاده از زبان برنامه نویسی میکروپایتون می‌توانید از نرم افزار Thonny IDE که بهترین انتخاب برای تازه کاران است، استفاده کنید.

برای استفاده از زبان برنامه نویسی C و C++ از نرم افزار آردوینو Arduino IDE استفاده می‌کنیم.

 

جالب اینجاست که بنیاد Raspberry Pi می خواهد به دیگران اجازه دهد که از این تراشه‌شان در طراحی‌های خود استفاده بکنند. این اجازه به Adafruit ،Arduino ،Pimoroni و Sparkfun داده شده است تا آنها بتوانند بردهای خود را با استفاده از تراشه RP2040 بسازند.

اکنون یک اکوسیستم کامل از دستگاه های مجهز به RP2040 وجود خواهد داشت.

 برای رفتن به صفحه خرید رزبری پای پیکو اینجا کلیک کنید

1 دیدگاه در “اطلاعاتی کامل درباره برد Raspberry Pi Pico همراه با تصویر

  1. נערות ליווי گفت:

    Good day! I just wish to give you a huge thumbs up for your excellent information you have got here on this post. I am coming back to your blog for more soon. נערות ליווי באשדוד

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *